ZASADY KORZYSTANIA Z BILETU ELEKTRONICZNEGO (EM-KARTY)
w PKS w Kluczborku Sp. z o.o.
ZASADY OGÓLNE
- Bilet elektroniczny jest kopią papierowego biletu miesięcznego.
- Bilet elektroniczny jest zbliżeniową kartą chipową działającą z wykorzystaniem fal radiowych. Bilet ten umożliwia dokonywanie wielokrotnych zapisów oraz odczytów informacji w nim zawartych.
- Bilet elektroniczny zawiera podstawowe informacje dotyczące jej posiadacza: dane pasażera (imię, nazwisko, adres zamieszkania, nr dokumentu tożsamości), nr biletu, cenę biletu, trasę przejazdu, rodzaj biletu ora datę jego ważności.
- Prawidłowo zaprogramowany bilet elektroniczny w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork i odczytany w autobusie przez kierowcę, uprawnia pasażera do przejazdu autobusami kursowymi PKS Kluczbork.
- Biletem elektronicznym może posługiwać się wyłącznie osoba, dla której został on wydany i której dane są w nim zapisane.
- Pierwszą kartę biletu elektronicznego pasażer otrzymuje bezpłatnie. Jest to bilet przystosowany do wielokrotnego użytku.
- Bilet elektroniczny jest ważny wyłącznie wraz z paragonem fiskalnym potwierdzającym zakup biletu . Paragon fiskalny jest formą biletu papierowego. Jest również, zgodnie z obowiązującym prawem przewozowym, dokumentem poświadczającym ubezpieczenie podróżnego na czas podróży. Pasażer nie może korzystać z przewozu na podstawie tylko jednego z tych dokumentów.
- W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub utraty biletu elektronicznego pasażer może uzyskać kolejny bilet. Wówczas jest zobowiązany do okazania w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork paragonu fiskalnego oraz uiszczenia opłaty w wysokości 20,00 zł brutto.
- W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub utraty paragonu fiskalnego bilet elektroniczny jest nieważny. Pasażer jest zobowiązany do zakupu nowego biletu.
- Przewoźnik opierając się na obowiązujących przepisach z zakresu prawa przewozowego, nie może wydać pasażerowi duplikatu biletu elektronicznego.
- Bilet elektroniczny zakupiony po raz pierwszy, musi zostać zaprogramowany w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork. Kolejne bilety elektroniczne mogą być już nabywane w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork lub bezpośrednio u kierowcy w autobusie.
- Podczas zakupu biletu elektronicznego w autobusie, kierowca nie ma możliwości dokonywania zmian związanych z zapisami w bilecie. Kierowca sprzedaje bilet elektroniczny z zapisami identycznymi, jak w bilecie kupionym wcześniej. Zmian w zapisach w bilecie elektronicznym można dokonywać tylko w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork.
- W przypadku, gdy pasażer w okresie dwóch kolejnych miesięcy kalendarzowych nie zakupi biletu elektronicznego, kolejny bilet będzie musiał nabyć w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork.
- Pasażer zobowiązany jest zakupić bilet jednorazowy uprawniający do przejazdu danym kursem sytuacji, gdy:
- pasażer nie posiada przy sobie ważnego biletu elektronicznego,
- pasażer nie posiada przy sobie biletu papierowego (paragonu fiskalnego),
- lub gdy próba rejestracji przejazdu biletem elektronicznym zakończyła się jakimkolwiek komunikatem o braku uprawnień do przejazdu na danym kursie,.
- Nie należy zginać biletu elektronicznego oraz przechowywać biletu w miejscu lub w sposób powodujący jego odkształcenie, ponieważ może to doprowadzić do złamania biletu.
- Nie należy przechowywać biletu elektronicznego w niskich temperaturach (poniżej 4oC), ponieważ może to doprowadzić do złamania karty lub poddawać bilet działaniu wysokich temperatur (powyżej 50oC), ponieważ może to doprowadzić do rozwarstwienia karty.
- Należy unikać przechowywania biletu elektronicznego w miejscach, w których może nastąpić trwałe odkształcenie karty (np. tylne kieszenie spodni), ponieważ może to doprowadzić do niewidocznego złamania anteny wbudowanej w bilet. Wówczas bilet przestanie działać.
- W PKS w Kluczborku Sp. z o.o. są sprzedawane miesięczne i okresowe bilety elektroniczne.
- Bilety elektroniczne obowiązują również w dni wolne od pracy w okresie ważności biletu.
- Bilety elektroniczne uprawniają do nielimitowanych przejazdów zarówno w skali dnia, jak i miesiąca w którym ważny jest bilet.
INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA Z BILETEM ELEKTRONICZNYM
- Podczas wsiadania do autobusu pasażer obowiązkowo rejestruje swój przejazd poprzez przyłożenie biletu elektronicznego (na około 2 sekundy) do czytnika znajdującego się w górnej części bileterki. W ten sposób kierowca będzie mógł sprawdzić ważność biletu (datę i trasę), a przejazd zostanie zarejestrowany w bileterce.
- Bilet elektroniczny jest ważny, gdy bileterka wyda pojedynczy sygnał akceptujący dane.
- Jeżeli bileterka autobusowa w chwili odczytu karty wyświetli komunikat „BŁĄD DANYCH EM-KARY” należy zgłosić się z biletem elektronicznym do Kasy Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork w celu korekty oprogramowania karty.
- Jeżeli bileterka autobusowa w chwili odczytu karty wyświetli komunikat „NIEWŁAŚCIWA TRASA”, oznacza to, że dany bilet nie obejmuje przystanku lub trasy, z której pasażer chce skorzystać w momencie wejścia do autobusu. W takiej sytuacji należy posłużyć się paragonem fiskalnym, aby potwierdzić ważność biletu, a następnie zgłosić zaistniały problem pracownikom Kasy Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork, w celu wykonania bezpłatnej korekty trasy zapisanej w bilecie.
- Jeżeli bileterka autobusowa w chwili odczytu karty wyświetli komunikat „PRZEWOŹNIK NIEOBSŁUGIWANY”, oznacza, że bilet elektroniczny, którym posługuje się pasażer nie jest obsługiwany przez przewoźnika, z którego usług pasażer chce skorzystać. Jeżeli pasażer potwierdzi zakup biletu w PKS Kluczbork okazując paragon fiskalny, wówczas kierowca autobusu, w którym zaistniał problem, powinien bezzwłocznie odczytać kartę pamięci bileterki i zgłosić zaistniały problem w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork.
- Jeżeli bileterka autobusowa w chwili odczytu karty wyświetli komunikat „EM-KARTA ZASTRZEŻONA” lub „EM-KARTA ZABLOKOWANA” oznacza, że dany bilet elektroniczny znalazł się na „czarnej liście” biletów zablokowanych, a kierowca ma prawo zatrzymać taki bilet do wyjaśnienia. Bilety elektroniczne są wciągane na „czarną listę” z różnych powodów, najczęstszym jest zgłoszenie przez właściciela biletu, jego zaginięcia lub kradzieży.
- W razie zgubienia lub kradzieży biletu należy zgłosić ten fakt w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork w celu jego zastrzeżenia.
- Podczas kontroli rewizorskiej pasażer ma obowiązek przedstawić na wezwanie kontrolującego bilet elektroniczny oraz paragon fiskalny wraz z dokumentem tożsamości, a w przypadku biletów objętych ulgą ustawową również dokument uprawniający do ulgi.