ZASADY KORZYSTANIA Z BILETU ELEKTRONICZNEGO (EM-KARTY)

w PKS w Kluczborku Sp. z o.o.

ZASADY OGÓLNE

  1. Bilet elektroniczny jest kopią papierowego biletu miesięcznego.
  2. Bilet elektroniczny jest zbliżeniową kartą chipową działającą z wykorzystaniem fal radiowych. Bilet ten umożliwia dokonywanie wielokrotnych zapisów oraz odczytów informacji w nim zawartych.
  3. Bilet elektroniczny zawiera podstawowe informacje dotyczące jej posiadacza: dane pasażera (imię, nazwisko, adres zamieszkania, nr dokumentu tożsamości), nr biletu, cenę biletu, trasę przejazdu, rodzaj biletu ora datę jego ważności.
  4. Prawidłowo zaprogramowany bilet elektroniczny w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork i odczytany w autobusie przez kierowcę, uprawnia pasażera do przejazdu autobusami kursowymi PKS Kluczbork.
  5. Biletem elektronicznym może posługiwać się wyłącznie osoba, dla której został on wydany i której dane są w nim zapisane.
  6. Pierwszą kartę biletu elektronicznego pasażer otrzymuje bezpłatnie. Jest to bilet przystosowany do wielokrotnego użytku.
  7. Bilet elektroniczny jest ważny wyłącznie wraz z paragonem fiskalnym potwierdzającym zakup biletu . Paragon fiskalny jest formą biletu papierowego. Jest również, zgodnie z obowiązującym prawem przewozowym, dokumentem poświadczającym ubezpieczenie podróżnego na czas podróży. Pasażer nie może korzystać z przewozu na podstawie tylko jednego z tych dokumentów.
  8. W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub utraty biletu elektronicznego pasażer może uzyskać kolejny bilet. Wówczas jest zobowiązany do okazania w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork paragonu fiskalnego oraz uiszczenia opłaty w wysokości 20,00 zł brutto.
  9. W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub utraty paragonu fiskalnego bilet elektroniczny jest nieważny. Pasażer jest zobowiązany do zakupu nowego biletu.
  10. Przewoźnik opierając się na obowiązujących przepisach z zakresu prawa przewozowego, nie może wydać pasażerowi duplikatu biletu elektronicznego.
  11. Bilet elektroniczny zakupiony po raz pierwszy, musi zostać zaprogramowany w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork. Kolejne bilety elektroniczne mogą być już nabywane w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork lub bezpośrednio u kierowcy w autobusie.
  12. Podczas zakupu biletu elektronicznego w autobusie, kierowca nie ma możliwości dokonywania zmian związanych z zapisami w bilecie. Kierowca sprzedaje bilet elektroniczny z zapisami identycznymi, jak w bilecie kupionym wcześniej. Zmian w zapisach w bilecie elektronicznym można dokonywać tylko w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork.
  13. W przypadku, gdy pasażer w okresie dwóch kolejnych miesięcy kalendarzowych nie zakupi biletu elektronicznego, kolejny bilet będzie musiał nabyć w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork.
  14. Pasażer zobowiązany jest zakupić bilet jednorazowy uprawniający do przejazdu danym kursem sytuacji, gdy:  
    • pasażer nie posiada przy sobie ważnego biletu elektronicznego,
    • pasażer nie posiada przy sobie biletu papierowego (paragonu fiskalnego),
    • lub gdy próba rejestracji przejazdu biletem elektronicznym zakończyła się jakimkolwiek komunikatem o braku uprawnień do przejazdu na danym kursie,.
  15. Nie należy zginać biletu elektronicznego oraz przechowywać biletu w miejscu lub w sposób powodujący jego odkształcenie, ponieważ może to doprowadzić do złamania biletu.
  16. Nie należy przechowywać biletu elektronicznego w niskich temperaturach (poniżej 4oC), ponieważ może to doprowadzić do złamania karty lub poddawać bilet działaniu wysokich temperatur (powyżej 50oC), ponieważ może to doprowadzić do rozwarstwienia karty.
  17. Należy unikać przechowywania biletu elektronicznego w miejscach, w których może nastąpić trwałe odkształcenie karty (np. tylne kieszenie spodni), ponieważ może to doprowadzić do niewidocznego złamania anteny wbudowanej w bilet. Wówczas bilet przestanie działać.
  18. W PKS w Kluczborku Sp. z o.o. są sprzedawane miesięczne i okresowe bilety elektroniczne.
  19. Bilety elektroniczne obowiązują również w dni wolne od pracy w okresie ważności biletu.
  20. Bilety elektroniczne uprawniają do nielimitowanych przejazdów zarówno w skali dnia, jak i miesiąca w którym ważny jest bilet.

 

INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA Z BILETEM ELEKTRONICZNYM

  1. Podczas wsiadania do autobusu pasażer obowiązkowo rejestruje swój przejazd poprzez przyłożenie biletu elektronicznego (na około 2 sekundy) do czytnika znajdującego się w górnej części bileterki. W ten sposób kierowca będzie mógł sprawdzić ważność biletu (datę i trasę), a przejazd zostanie zarejestrowany w bileterce.
  2. Bilet elektroniczny jest ważny, gdy bileterka wyda pojedynczy sygnał akceptujący dane.
  3. Jeżeli bileterka autobusowa w chwili odczytu karty wyświetli komunikat „BŁĄD DANYCH EM-KARY” należy zgłosić się z biletem elektronicznym do Kasy Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork w celu korekty oprogramowania karty.
  4. Jeżeli bileterka autobusowa w chwili odczytu karty wyświetli komunikat „NIEWŁAŚCIWA TRASA”, oznacza to, że dany bilet nie obejmuje przystanku lub trasy, z której pasażer chce skorzystać w momencie wejścia do autobusu.  W takiej sytuacji należy posłużyć się paragonem fiskalnym, aby potwierdzić ważność biletu, a następnie zgłosić zaistniały problem pracownikom Kasy Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork, w celu wykonania bezpłatnej korekty trasy zapisanej w bilecie.
  5. Jeżeli bileterka autobusowa w chwili odczytu karty wyświetli komunikat „PRZEWOŹNIK NIEOBSŁUGIWANY”, oznacza, że bilet elektroniczny, którym posługuje się pasażer nie jest obsługiwany przez przewoźnika,  z którego usług pasażer chce skorzystać. Jeżeli pasażer potwierdzi zakup biletu w PKS Kluczbork okazując paragon fiskalny, wówczas kierowca autobusu, w którym zaistniał problem, powinien bezzwłocznie odczytać kartę pamięci bileterki i zgłosić zaistniały problem w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork.
  6. Jeżeli bileterka autobusowa w chwili odczytu karty wyświetli komunikat „EM-KARTA ZASTRZEŻONA” lub „EM-KARTA ZABLOKOWANA” oznacza, że dany bilet elektroniczny znalazł się na „czarnej liście” biletów zablokowanych, a kierowca ma prawo zatrzymać taki bilet do wyjaśnienia. Bilety elektroniczne są wciągane na „czarną listę” z różnych powodów, najczęstszym jest zgłoszenie przez właściciela biletu, jego zaginięcia lub kradzieży.
  7. W razie zgubienia lub kradzieży biletu należy zgłosić ten fakt w Kasie Biletów Miesięcznych PKS Kluczbork w celu jego zastrzeżenia.
  8. Podczas kontroli rewizorskiej pasażer ma obowiązek przedstawić na wezwanie kontrolującego bilet elektroniczny oraz paragon fiskalny wraz z dokumentem tożsamości, a w przypadku biletów objętych ulgą ustawową również dokument uprawniający do ulgi.